Wednesday, October 25, 2006

lägger väl upp inbjudan här också: nu e tidpunkt för nästa studiecirkelsträff om vithet och rasism bestämt. fredagen 3e november, kl 18. (plats: hos peter)

Upplägget den här gången e att utifrån olika representationer och konstruktioner av vithet försöka fånga lite av vad som ingår i konceptet av tex döljande och maktutövande. Vi kollar på bilder, filmsnuttar, korta texter vi redan har en relation till (exemplifiering: vi kan ju analysera james bond som man. men i det ligger nästan alltid underförstått att vi analyserar honom som vit man. vad innebär just vitheten för hans möjligheter att vara kåt och mördande och överlevarebychance och ändå alltid rationell? och hur görs han till vit, är det genom att vara just allt detta - eller behövs tex den återkommande onda brunetten och goda blondinen? ok, det va en avstickare, tanken e iaf att leka med byggstenarna. att ha roligt, att skaffa oss verktyg för att gå vidare och att inte behöva va så defensiva i våra analyser.) förhoppningsvis kan det hjälpa oss att fortsätta både i riktningen det-privata-e-politiskt och tolkningar av mer "statsvetenskaplig" politik.

Ta med bilder och textsnuttar osv - allt möjligt ni tycker verkar intressant. gärna vardagssaker, gärna saker ni har någon relation till sedan tidigare. ta med ta med. No worries - inga texter att läsa i förväg.

Vill du va med - maila om du har min adress eller lämna nån sorts kontaktuppgift så hör jag av mig.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag har mailat dig nu... äntligen..

27/10/06 16:22  
Blogger johanna said...

Jag är i Barcelona på fredag, men det låter jätteintressant, jag hoppas att du lägger ut inbjudan till nästa träff också!

30/10/06 21:23  
Blogger kamikaze said...

Självklart, du e asvälkommen!
allt väl på - förhoppningsvis - semestern,

30/10/06 21:33  

Post a Comment

<< Home