Friday, September 29, 2006

Förfrågan:
Är det nån som pysslat med sociala rum som har byggts upp genom andra grundstenar än olika sorters klassrelaterat kapital? Eller såhär: nån annan som håller på eller har hållit på med att skruva typisk Bourdieusk fältteori till att göra helt andra grejer än vad den är byggd för? Om det här gäller dig Måste du höra av dig!!! Jag vill så gärna ha hjälp men du vill snacka med mig också, promise.


lämpliga sökord för dig att hitta hit på: mappa patriarkatet, rum av våldserfarenheter, könsrum, könade rum, livsrum, könsrelaterat våld, mansvåld, axlar, varians, korrespondensanalys


sådärja. nu kommer det strömma in länkar och tips och kontaktuppgifter på feministiskt orienterade folk som är mer eller mindre kvantitativt orienterade. kommentarrutan bågnar. och jag börjar - så småningom - fatta vad det är jag stirrar på.

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

jag hittade hit på sökorden √mappa patriarkatet, √rum av våldserfarenheter, √franz fanon, √könsrum, √könade rum, √livsrum, √huvud, √axlar, √varians, √samvarians, √schack, √korrespondensanalys

matchat subjekt, r=0.8 (spearmans r, kategoriska data)
fast jag är ju idealist, så det verkar inte gå att extrapolera
matchat med avseende på ålder och kön,
möjlig confounder: socio-ekonomisk status

fast jag teoretiserar inte sociala rum på professionell basis, bara för personlig överlevnad.

4/10/06 14:01  
Blogger kamikaze said...

åååh lycka!
men kan du inte ge dig ett namn?

jaa, klart du har rätt, klart vi pysslar med dom dära rummen jämt, allihopa. hade uppsatsträff idag förresten, blev lyrisk och hetsig lunchen kallnade så jäkla fint så jäkla fint. men sen ögonblicket efter så e det bara sånt vi jämt vetat som jag lyckats formulera till en trekant med undertext...

men ofta när vi tvingas teoretisera nåt jäkligt mycket har vi ju inget perspektiv, just det vi vet mest om vet vi minst om. (inte att nån annan skulle veta mera) och nu behövs perspektiv från inget avstånd alls.

Hör av dig igen, så blir jag glad.

4/10/06 22:31  
Anonymous Anonymous said...

Sisådär: från anonym till öppen medlem i Kamikaze fan-club.

Får man fråga vad och hur du skriver uppsats om, mer exakt? Det där med att man behöver distans OCH närhet, på samma gång, tror jag bara är en ond paradox, uppfunnen av någon fiffig person som önskar tystnad.

5/10/06 09:53  
Blogger kamikaze said...

Heh, självklart älskar jag att bli frågad om min uppsats: Om det skiter sig kommer jag att skapa ett 'livsrum', alltså göra nån sorts schematiskt rum av hälsa, oro, socialt liv, självskadebeteenden och överlevnadsstrategier. (data från Slagen dam undersökningen) och sen kan jag kolla först vilka hur tex våldserfarenheter strukturerar det här geometriska rummet tillsammans med andra faktorer som lön, ålder, etnicitet och utbildningsnivå.

Men coolast skulle vara att skapa ett rum som även spänns upp av kvinnors våldserfarenheter. I den ljuva framtiden kommer jag förstå hur jag kan tolka det. Nu e det statistiskt sett coolt och fantastiskt och sociologiskt sett ett ingenting.

E du statistiker förresten, eller va det en lek?

Det där med distansen: jag mena bara att vi alla lever i tex patriarkatet och därför e experter och blinda, samtidigt.
(fast det va kanske just det du mena också och inte höll med om?)
asså jag kollar på mina fantastiska grafer och suckar "aja, det va ju knappast nån nyhet". lite mer förvåning skulle knappast skada, om så bara för att orka notera samband när dom skriker som högst.

7/10/06 00:51  

Post a Comment

<< Home