De senaste veckorna har ett av de vi jag är med i diskuterat bl a hur vi ser på författarna till kurslitteraturen här på universitetet, hur viktigt är det med representation? Och om vi kräver denna så kallade "mångfald", på vilka grunder gör vi det? Jag tror att vi delvis har ganska olika verklighetsbeskrivningar av i vilken grad Vita medelklassmän kvoteras in som vishetens förkunnare. Vad vi däremot inte diskuterat så mycket är vad denna massiva snedfördelning av tänkandet (ett krasst faktum, oavsett om det beror på kvotering, kompetens, eller ett helt rimligt uppvärderande av egenskapen "att ha rosa snopp".) gör med vår förmåga att tänka. Hur påverkar kurslitteraturförfattare hur studenters tankar struktureras, vad vi ser som vetenskapligt, vad vi ser som rimligt? Viktiga frågor tycker jag, långt viktigare än kvotering pro eller con. Därför vill jag lyfta ett halvfärdigt blogginlägg jag skrev i våras: Läs gärna här.
Wednesday, September 27, 2006
Previous Posts
- det e väl ingen som har missat typ landets roligas...
- Om vi stannar, finns vi då? Lillebror frågar inte ...
- Jag har blivit utmanad av syrran. Det var himla kl...
- Med anledning av länken nedan, en text från 2005-0...
- Gila Svirsky är så jävla cool och här ligger massa...
- Sweden had elections on sunday, the evil side won....
- syrran skriver med fantastiskt schwung här
- En väljare sa han var less på att sossarna säger a...
- Valår: Som att gå runt på en jäkla åker och hitta ...
- Han hade ringt till departementen och frågat Är ja...
0 Comments:
Post a Comment
<< Home