Sunday, September 03, 2006

Han hade ringt till departementen och frågat Är jag svensk? för svenskar som flyttar ut till förorten gör något fantastiskt gott, något fint för samhället genom att hjälpa till med integrationen, men om en är blatte för evigtalwaysandever är det istället ens naturinstinkt att ta varje buss ut till fattigdomen det är alltså viktigt att veta på vilken sida gränsen en är först och främst så han ringde och frågade beskrev hudfärg, födelseort, blev runtskickad runt runt vem vill ingen vill vara den som säger Det enda du kan göra för samhället är att låta dig räddas och sedan vara evigt tacksam. till ung framgångsrik ivrig att dra sitt strå till stacken.

Jag har aldrig hört någon fånga integrationspolitikens paradoxer, dilemman och grundläggande felslut så klockrent och såhär i valtider jag vill också önska mig. Önska mig inte ett ord mer integrationsbajs. Säga det är därför jag är sosse vi snackar sysselsättning snackar stabil ekonomisk omstörtande politik för hela samhällets skull och tillväxten på en del möten gamla människor har varit med länge tillväxt och rättvisa i samma mening utan att staka sig och så ska alla ha bra jobb mest älskar jag de mötena. Nej rasismen är inte mindre institutionaliserad inom S än någon annanstans det är metoden jag gillar.

Men jag tycker S har tappat något stort tappar mer och mer (läskiga utspel senast, men hör hela ansvarsområdets namn: integration och mångfald.) när vi kunde snacka sysselsättning hela dagarna och inuti det, i samma analys med samma sorts ord jag vet att vi kan hitta igen, ta upp åtgärder mot diskriminering av en del människor och oschysst irrationell positiv särbehandling av andra. Irrationellt beteende som kostar, även ekonomiskt. Rättvisa och jämlikhet och tillväxt i samma mening samhällsvisionen är även jäkligt värdsligt materiell ett eget rum i min vision varmt vatten alla tider på dygnet hela friska kroppar

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Shit. riktigt klockrent det där!

Det blir så jäkla tydligt integrationstänket vilar på detta icke-uttalade men för givet tagna om att gränsen mellen svensk och invandrare är skriven i sten, men det tydliggörs banne mig inte bättre än genom den där frågan.

ne. den enda rimliga förståelsen av integration är nog rättvisa (ekonomisk o politisk!) och därför är fp (o ju tyvärr ofta s) veck redan i problemformuleringen.


/ Petter

4/9/06 10:02  

Post a Comment

<< Home